Regulatory density and speed of regulation are steadily increasing as a result of new or amended laws, ordinances and guidelines. Our public law team follows developments in state and administrative law, and in particular in business administration law, closely in order to engage with our clients on all challenges in these areas and to assist them with the highest level of expertise, and to represent them before administrative bodies and the courts. Our clients include private individuals, public and private companies as well as public authorities (municipalities, cantons, Confederation).
As lawyers, we accompany and represent our clients in public law matters before administrative authorities and courts at all levels of government (municipalities, cantons, Confederation) and broadly based professionally. We also provide advice and support to our clients in dealing with legal risks and in the avoidance of legal disputes. We accompany our clients through difficult negotiations – whether on the part of individuals and companies or on the part of communities – in order to achieve the best results for them. We are at your disposal when it comes to reorganizing or outsourcing a branch of administration, creating and implementing new legal foundations, or drafting and negotiating service agreements and other administrative agreements. Based on ourin-depth knowledge of the proceedings and our independent position, we also conduct administrativeinvestigations for our clients. Finally, with our particular scientific background, we are performing peer review work to resolve specific legal issues in state and administrative law.
Contact Partner: Livio Bundi
Our team has extensive experience and in-depth expertise in the following areas of state and administrative law:
Der Erlass einer Verfügung setzt die vorgängige Durchführung eines Verwaltungsverfahrens voraus. Im Rahmen eines Verwaltungsverfahrens erfolgt die Sachverhaltsfeststellung gemäss den gesetzlichen Regeln. Die Beachtung dieser Regeln ist für Behörden aufwändig. Ferner können die Mittel zur Sachverhaltsfeststellung im Verwaltungsverfahren meist nicht zwangsweise vollstreckt werden. Daher ist es für Behörden oft attraktiv, den Sachverhalt möglichst vorprozessual oder im Einvernehmen mit den Parteien aufzuklären. Für die Parteien kann sich dabei die schwierige taktische Frage stellen, ob sie kooperieren sollen.
Eine Administrativuntersuchung ist kein Verwaltungsverfahren und die involvierten Personen haben in der Regel keine Parteirechte. Administrativuntersuchungen können aber zu nachgelagerten oder parallelen Straf- oder Disziplinaruntersuchungen führen. Demnach haben die betroffenen Personen grundsätzlich ein schutzwürdiges Interesse am Gang der Untersuchung und an der Möglichkeit der Mitwirkung. Administrativuntersuchungen sind namentlich bei komplexen, ungeklärten Tatsachen ein äusserst geeignetes Mittel, um Problematiken zu fokussieren und die geeigneten und notwendigen Massnahmen aufzuzeigen.
Disziplinaruntersuchungen sind ein zentrales Instrument des Bundespersonalrechts, um mögliche Dienstpflichtverletzungen systematisch und rechtsstaatlich aufzuarbeiten. Frühere Verfahren haben gezeigt, wie wichtig klare Zuständigkeiten und Verfahrenssicherheit sind. Sie bilden den Rahmen, innerhalb dessen das Vertrauen in Verwaltung und Führungspersonen gewahrt werden kann. Der folgende Beitrag beleuchtet das Instrument der Disziplinaruntersuchung, seine rechtlichen Grundlagen und seine Bedeutung für eine integre Verwaltungspraxis.